Maqolalar

Sanjar Javliyev: Muvaffaqiyatli biznes soat mexanizmi kabi ishlashi kerak.

O‘zbekiston bozoridagi yetakchilardan biri Rozmetov brendining kolbasa va go‘sht mahsulotlarining rasmiy distribyutori – RDB group distributorlik kompaniyasining IT-direktori Sanjar Javliyev bilan suhbat.
Sanjar, iltimos RDB kompaniyasi haqida gapirib bering?
Bizning RDB kompaniyamiz Rozmetov Z.M. – go‘sht mahsulotlari ishlab chiqarish bo‘yicha O‘zbekiston bozoridagi yetakchilardan biri. Rozmetov brendi 1989-yilda “O‘zbekiston” mehmonxonasida yaratilgan va “Asl Farhod” mahsuloti bilan mashhur bo‘lgan. Ishlab chiqarishga innovatsion yondashuv va yuqori sifatli mahsulotlar tufayli korxona ichki go‘shtni qayta ishlash bozorida yetakchiga aylandi. 1989 yilda kompaniya O‘zbekistonda birinchi bo‘lib “Halol” kolbasa mahsulotlari retseptini ishlab chiqdi va joriy qildi. Joriy yilda korxona Rozmetov Z.M. 35 yilligini nishonlamoqda.

Bugungi kunga qadar Ro‘zmetov Z.M. oilaviy kompaniya boʻlib, goʻsht mahsulotlarini ishlab chiqarish va qayta ishlash boʻyicha 3 ta yirik zavod, 12 ta savdo shoxobchasi, oʻzining distribyutorlik kompaniyasi, 600 dan ortiq ishchi-xodimlari, ulkan markaz va 70 ta avtomobil parkiga ega.

Kompaniya muvaffaqiyatining asosiy omillaridan biri bu faqat tabiiy mahsulotlardan va eksklyuziv retseptlar bo'yicha mahsulot ishlab chiqarishga qaratilgan fundamental qaror edi. “Ro‘zmetov” korxonasi avloddan-avlodga o‘tib kelayotgan oilaviy korxonadir. Bu kompaniyaning “Oiladan oilaga” shiorida o'z aksini topgan. Ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar assortimentiga yarim dudlangan, xom dudlangan, qaynatilgan kolbasa va delikateslar kiradi.

Joriy yil boshida “Ro‘zmetov” kompaniyasi Qozog‘iston Respublikasida o‘zining savdo filialini ochdi. Bugungi kunda mahsulotlarimiz Qozog‘iston bo‘ylab 200 dan ortiq chakana savdo nuqtalarida sotilmoqda, shuningdek, Magnum va Gramad supermarketlar tarmog‘idagi 60 ta savdo nuqtalarida taqdim etilgan.
Sanjar, kolbasa kabi oziq-ovqat mahsulotlari bilan shug'ullanuvchi RDB distributor kompaniyasi oldida turgan asosiy IT muammolari qanday?
Endi tasavvur qiling - bu biznes soat mexanizmi kabi ishlashi kerak. Ko'p sonli filiallar, chakana savdo nuqtalari, ekspeditorlar, soha xodimlari, bu o'z vaqtida yetkazib berish va jo'natish, peshtaxtada ko'rsatilishini va omborlardagi zaxiralarni nazorat qilish, O'zbekistonning eng chekka burchaklariga yetkazib berish va Qozog'iston bo'ylab o'z vaqtida jo'natish demakdir. Kundalik hisobotlar, EHF va ko'plab tahlillar. Bularni biznes jarayonlarini avtomatlashtirmasdan uddalay olmaymiz!

Men 15 yildan ortiq IT sohasida ishlayman va har safar Smartup hamkorlarimiz bilan birgalikda yangi narsalarni ishlab chiqamiz va amalga oshiramiz. Bir jamoa bo’lib ishlaydigan va Smartup kabi dasturlardan foydalanadigan bir nechta kompaniyalar mavjud. Men 2019 yildan boshlab RDB kompaniyasiga qo'shilganman va shundan beri biz 0 dan boshlab hamma narsani amalga oshirdik. Hozir kompaniya 5 yoshda va biz har yili o'sib borayapmiz va kengayapmiz.

Kompaniyamizda birinchi bo'lib joriy etganimiz elektron hujjat aylanishi bo'ldi, bunda biz buyurtmalar va shartnomalarni qayta ishlashni tezlashtirish va aniqligini oshirish uchun mijozlar bilan ma'lumotlar almashinuvini avtomatlashtirdik. Shuningdek, biz buyurtma va savdo boshqaruvini avtomatlashtirdik, bu esa buyurtmalarni qayta ishlashni tezlashtirdi va mijozlarning xohish-istaklarini tahlil qilish imkonini berdi. Xo'sh, ustuvor maqsadlardan biri kiberxavfsizlikdir. Dastur mijozlar ma'lumotlarini va kompaniyani ma'lumotlarning sizib chiqishi va kiberhujumlar bilan bog'liq tahdidlardan himoya qilish imkonini berdi.

Tez buziladigan mahsulotlarni distributsiyasi bilan bog'liq qiyinchiliklarni yengishda kompaniyaning IT infratuzilmasi qanday yordam beradi va bu borada qanday yechimlarni tadbiq etgansiz?
Kolbasa mahsulotlarining minimal saqlash muddati 15 kunni tashkil qiladi, shuning uchun ular tezda yomonlasha boshlaydi va bizning asosiy vazifamiz chakana savdo nuqtalarini mazali va yangi kolbasa mahsulotlari bilan eng samarali tarzda ta'minlashdir. Ushbu maqsadlarga erishish uchun biz Smartupning quyidagi vositalaridan foydalanamiz:

1. Yaroqlik muddatini boshqarish: Vazifa mahsulotlarning yaroqlilik muddatini hisobga olish va muddati o'tgan tovarlar tufayli yo'qotishlarni minimallashtirishdir.

2. Ta'minot zanjiri boshqaruvi: Biz oziq-ovqat mahsulotlarini uzluksiz yetkazib berishni ta'minlash uchun ta'minot zanjiri va zaxirani boshqarish jarayonlarini optimallashtiramiz.

3. Kuzatuv va yetkazib berish monitoringi: buning yordamida biz real vaqt rejimida tovarlar harakatini kuzatib boramiz va transport sharoitlarini nazorat qilamiz.

4. BI va ma'lumotlar tahlili. Ma'lumotlar tahlilisiz talab va logistika jarayonlari qanchalik samarali ekanligini tahlil qilish siz uchun qiyin bo'ladi. Ma'lumotlar tahlilisiz uni kuzatish qiyin.
Smartup platformasi kompaniyangizning biznes jarayonlariga qanday integratsiya qilingan va u kolbasa mahsulotlarini taqsimlashni avtomatlashtirishga qanday yordam beradi? Qanday platforma vositalaridan foydalanasiz va natijalar qanday?
Biz Smartup dasturi bilan anchadan beri ishlayapmiz. Bu, ehtimol, bugungi kunda samarali distributsiyani rivojlantirish uchun eng samarali dasturdir. Avvalo, biz hamkorlarimiz bilan birgalikda barcha imkoniyat va vositalardan maksimal darajada foydalanishga harakat qilamiz.

Smartup platformasi distributor kompaniyaning biznes jarayonlariga integratsiyalashgan va ularni avtomatlashtiradi. Buning yordamida xatolarga yo'l qo'yish ehtimoli minimallashtiriladi, biz O'zbekiston va Qozog'istonning turli burchaklaridan kelayotgan buyurtmalarni qabul qilish va qayta ishlashga katta vaqtni tejaymiz. Umuman olganda, Smartup quyidagi vositalarni taklif qilishi mumkin:

- Buyurtmani boshqarish.
- Tovarlar harakatini nazorat qilish.
- Mijozlarni boshqarish (CRM).
- Savdo vakillari uchun Android va iOSda yechimlar.
- Savdo xodimlari uchun qadamlarni ziyorat qilish.
- Tijorat uskunalarini nazorat qilish. Kolbasa, suv va ichimliklar, muzqaymoq segmentidagi ko'plab distributorlarning og'rig'i? Smartup ushbu muammoning innovatsion yechimini taklif etadi - real vaqt rejimida chakana uskunalarni hisobga olish. Tizim qayerda va nima joylashganligini biladi, uskunada qachon profilaktika ishlarini olib borish zarurligini aytib beradi va siz ta'mirlash ishlarining fotohisobotlarini yuklashingiz mumkin. Smartup bilan uskunani shunchaki yo'qotish mumkin emas.
Smartupni boshqaruv tizimingizga kiritganingizdan keyin qanday samaradorlik ko'rsatkichlari yoki boshqa afzalliklarni ko'rdingiz?
Avvalo, biz xarajatlarni kamaytirdik va mijozlarga xizmat ko‘rsatish sifatini oshirdik. Biz butun O‘zbekiston bo‘ylab ishlayotganimiz uchun har bir shaharda o‘z filialimiz bor. Smartup bilan biz filiallarimizni yagona dasturga birlashtirdik. Ular, shuningdek, qisqa vaqt ichida aniqroq ma'lumotlarni olishni boshladilar. Shuningdek, biz shtat birliklari sonini optimallashtirdik. Kuchli raqobat sharoitida ma'lumotlarni tezda qabul qilish va ularga javob berish, mijozlarga xizmat ko'rsatish sifatini va shu bilan kompaniyaning foydasini oshirish kerak.

Smartup platformasini joriy qilgandan so'ng, kompaniya bu jarayonlarni yaxshiladi:
- Buyurtmani qayta ishlash vaqtini qisqartirish. Jarayonni avtomatlashtirish buyurtmalarni tezroq qayta ishlash va yetkazib berish, kechikishlarni kamaytirish imkonini beradi.
- Ombor zahiralarini optimallashtirish. Yaxshiroq tahlil va prognozlash tufayli inventarizatsiya optimal darajada saqlanadi, bu esa amal qilish muddati tugashidan kelib chiqadigan yo'qotishlarni kamaytiradi.
- Savdo vakillarining mehnat unumdorligini oshirish. Mobil yechimlar sotuvchilarga yanada samarali ishlashga yordam beradi, bu esa sotuvlarning oshishiga va qoniqarli mijozlar sonining ko'payishiga olib keladi.
- Operatsion xarajatlarni qisqartirish. Logistika va ombor jarayonlarini avtomatlashtirish xatolarni kamaytirishga va xarajatlarni kamaytirishga olib keladi.

Shuni ta'kidlashni istardimki, Rozmetov kompaniyasi 2016 yildan buyon har yili iste'molchilar reytingi bo'yicha Yilning brendi bo'lib kelmoqda, Bunda har doim tez ishlashga yordam beradigan, xatolarni minimallashtiradigan, savdo nuqtalari va iste'molchilar talabi bo'yicha aniq tahlillar kabi biznes jarayonlarini avtomatlashtirish tizimi xizmati juda katta deb o’ylaymiz! Shiddatli raqobat sharoitida bu juda muhim!

Oziq-ovqat mahsulotlarini distributsiyasi sohasida texnologiyaning yanada rivojlanishiga qanday qaraysiz va kelajakda qanday IT-yechimlar muhim rol o‘ynashi mumkin?
RDB Group kabi yirik distributor kompaniyalar shiddatli raqobat sharoitida va bozor o'sishi sekinlashganda hamkorlar bilan ishlashda yanada moslashuvchan bo'lishi kerak. Texnologik imkoniyatlarsiz kompaniyalar orqada qoladilar.

Oziq-ovqat distibutsiyasi kelajagi texnologiyaning jadal rivojlanishi tufayli inqilobiy bo'lishni va'da qilmoqda. Va bu jarayon allaqachon boshlangan. Bugungi kunda ishlab chiqaruvchilar va distributorlar uchun iste'molchini nafaqat sifatli mahsulot bilan ta'minlash, balki uni o'z vaqtida va yangi shaklda yetkazib berish muhim ahamiyatga ega! Yaroqlilik muddati mahsulot tanlashda muhim omil hisoblanadi. Va agar biz bir necha soatga kechiksak, ba'zi mijozlarimizni yo'qotish xavfi bor, chunki raqobatchilar uxlamaydilar, ular ham doimiy harakatda!

Distributsiyani rivojlantirishda hal qiluvchi rol o'ynashi mumkin bo'lgan asosiy IT-yechimlar - robotlashtirish, bu omborlarda va yetkazib berish jarayonida qo'lda bajariladigan operatsiyalarni avtomatlashtiradi, samaradorlikni sezilarli darajada oshiradi va shu bilan birga xarajatlarni kamaytiradi.

Bizning fikrimizcha, mobil ilovalar ham iste'molchilar, do'konlar va ishlab chiqaruvchilar o'rtasidagi o'zaro aloqaning asosiy vositasiga aylanadi. Ular sizga oziq-ovqat mahsulotlarini onlayn buyurtma qilish, yetkazib berishni kuzatish va shaxsiy ma'lumotlarni olish imkonini beradi. IT yechimlaridan biri sun'iy intellekt (AI) bo'lishi mumkin, buning yordamida har bir mijoz uchun shaxsiy taklif ishlab chiqiladi.

-IoT sensorlari mahsulotlarni saqlash va tashish sharoitlarini yanada samarali nazorat qilish, shuningdek, ularning harakatini kuzatish imkonini beradi.

- Blokcheyn. Ta'minot zanjirlarida shaffoflikni oshirish uchun blokcheyn mahsulotning kelib chiqishi va ularning ishlab chiqaruvchidan oxirgi iste'molchigacha bo'lgan harakatini kuzatish uchun ishlatilishi mumkin.

Bu yechimlarning barchasi mahsulot sifati nazoratini yaxshilashga, yetkazib berish muddatlarini qisqartirishga va umumiy biznes samaradorligini oshirishga yordam beradi. Texnologiya an'anaviy modellarni o'zgartirib, biznes va iste'molchilar uchun yangi imkoniyatlar yaratib, tobora muhim rol o'ynaydi.
Smartup tizimiga tilaklaringiz
Smartup tizimi yanada rivojlanishini va uzluksiz takomillashishini tilayman. Sizning taqsimotni avtomatlashtirishga qo'shgan hissangiz allaqachon aniq natijalarni keltirib, biznes jarayonlarini yanada samarali va shaffof qiladi. Har bir yangi funksionallik va takomillashtirish sizni yangi cho'qqilarga yaqinlashtirsin va ishlab chiqish guruhi murakkab muammolarni hal qilishda va innovatsion yechimlarni yaratishda ilhom topishda davom etsin. Green White Solutions kompaniyasi erishgan yutuqlari bilan cheklanmasligini, foydalanuvchilar uchun yangi imkoniyatlar ochib berishini va tobora ko'proq kompaniyalar muvaffaqiyatining ajralmas qismiga aylanishini tilayman!
Mazmunli suhbat uchun rahmat!